Visie  -   C.b.s. de Slagkrooie

Het is onze missie een school te zijn waar op basis van persoonlijk contact, en in samenwerking met alle betrokkenen, we het beste uit kinderen proberen te halen. Kennis en vaardigheden worden ter voorbereiding aangeboden, voor nu en de toekomst, om onze leerlingen een goede plek in de samenleving te kunnen geven

Visie op Leren

“De school een veilige plek om te leren en te spelen!”

Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan, dat ze zich veilig voelen en dat ze weten dat een professioneel team van leraren en ondersteuners voor hen klaar staat.

In harmonie en openheid kan er gebouwd worden aan een goed klimaat, waarin het prettig is om te werken, te leren en te spelen. Een klimaat waarbinnen een ieder zich betrokken voelt.

We weten dat kinderen uniek en talentvol zijn. Kinderen zitten vol mogelijkheden op praktisch, fysiek, creatief, cognitief en sociaal gebied. Kinderen ervaren eigenaarschap in het leren en reflecteren op wat ze geleerd hebben. Wij kijken samen met de kinderen naar mogelijkheden en kansen om te leren. Zowel in hoofd, hart en handen. Op deze manier zetten we ieder kind in zijn of haar kracht en laten zien dat er meerdere manieren van leren zijn. Aan het eind van de basisschool streven we ernaar dat onze leerlingen bewust bekwaam zijn. Dat ze leergierig zijn en werken aan zichzelf. Zo kunnen onze leerlingen in de richting gaan van waar ze gelukkig van worden en waar ze goed tot hun recht kunnen komen.

Visie op het jonge kind

Het jonge kind ontwikkelt zich door middel van spelen. Wij bieden verschillende activiteiten aan om doelgericht te blijven werken en kinderen uit te dagen in het leerproces. Wij volgen de ontwikkeling van het jonge kind door te observeren in verschillende situaties. Wij werken nauw samen in een groep 1-2-3. Hierdoor krijgt groep 3 de kans krijgt om te spelen en groep 2 de kans om alvast te proeven aan het leren in groep 3.

Visie op lesgeven

De basisvaardigheden: taal, rekenen en lezen staan bovenaan. Kinderen leren het meest krachtig vanuit hun belevingswereld, met beweging en coöperatief en zelfstandig. Vanuit het positief bekrachtigen van gewenst gedrag (PBS) creëren wij samen een fijne sfeer op school en komen leerlingen tot leren. Onze leerlingen krijgen onderwijs op maat. We sluiten aan bij wat de leerling al kan, zodat het zelfvertrouwen groeit.

Wij werken vanuit vorderingsgroepen, waarin kinderen meer of minder, extra of herhaling krijgen aangeboden. Wij differentiëren bij instructie, verwerking, naar tempo en leerstijl.